Kysymys-vastauspostaus 3/4: Gluteeniton ruokavalio

Välipalat & luonnolliset proteiininlähteet

1) Hei, olisiko sinulla vinkata helposti mukana kulkevaa välipalaa? Ruokavaliooni eivät käy kuivahedelmät ja vaihtoehdon pitäisi olla gluteeniton. Reissussa olisi ihana olla mukana välipalaa, kun aina ei ravintolaa/ kahvilaa satu sopivaan aikaan kohdalle!

Jos sinulla on sen verran aikaa, että ehdit tehdä välipalan itse mukaan, suosittelen kokkaamaan eväsrasiaan vaikka parmesaani-salaatti-munakkaansuklaista chia-moussea, tuorepuuroa, gluteenitonta ja täyttävää leipää tai banaani-parfaitia. Kaupasta taas voi napata mukaan Innocentin tai Frooshin valmiita smoothieta, riisi/maissikakkuja ja jotain mieluista päällistä, gluteenittomia kräkkereitä tai vaikka valmiita salaattisekoituksia ja fetaa. Löydät paljon muitakin hyviä reseptejä reissuun, kun haet sivustoni hakuvalikosta sanoilla gluteeniton ruokavalio.

2) Kaipaisin hyviä vinkkejä luonnollisiin proteiinin lähteisiin. Onko jotain proteiinipitoisia ruoka-aineita, jotka olen unohtanut tai luonnollisia proteiinilisiä? Toisinaan otan töihin eväät ja niistä tuppaa tulemaan aika hiilihydraattipitoisia. Haluaisin syödä hyvin ja järkevästi, eikä ainakaan nämä perus proteiinipatukat ja -jauheet innosta. Aina ei jaksaisi pelkän kananmunan voimin työskennellä. Eikä aina ole jääkaappia saatavilla. Oma mielikuvitus loppuu ja toisinaan hyviltä kuulostavat ohjeet on aika monimutkaisia.

Itse olen kokenut tosi käteviksi Go Greenin valmiiksi keitetyt ja tetroissa myytävät punaiset linssit, kikherneet ja muut pavut. Jos on aikaa, muun ruoan kylkeen on helppo tehdä kikherneistä vaikka hummusta tai linsseistä pyöryköitä. Tetroja on helppo ostaa työpaikalle vaikka valmiiksi, koska eivät mene pilalle. Pakko mainita yksi proteiinijauhe, koska olen kokenut tämän tosi hyväksi jo vuosien ajan: Sunwarriorin proteiinit ovat ainoita, joita saatan syödä maun ja toisaalta vatsani puolesta. Merkin vaniljalla maustettu riisiproteiinijauhe on valmistettu idätetystä ja fermentoidusta riisistä, joka sulaa erittäin hyvin. Jauheen maku on luonnollinen ja koostumus hyvin sekoittuva. Blendaan usein itselleni maailman helpoimman jälkiruoan, johon tulee riisiproteiinia, marjoja, (banaania) ja kookosmaitoa. Pidän myös saman sarjan Warrior Blend -proteiinijauheesta, jossa on käytetty riisin sijaan raakaa herneproteiinia, goji-marjoja, hamppuproteiinia, vaniljauutetta, sarviapilaa, konjakkikumia, steviaa, merisuolaa, MCT-jauhetta, teenlehtiuutetta, sitruunauutetta ja kaneliuutetta. Jauhe maistuu tosi miellyttävälle ja pehmeälle, menee hätätilanteessa kätevänä sheikkinä veden tai kauramaidon kanssa! Näitä molempia saa Fitness First -verkkokaupasta, jonne Yellow Moodin lukijoille on voimassa -10 % alekoodi ”yellowmood”.

Leivonta, raakaleivonta & smoothiet

3) Raakaleivonta… upeita herkkuja, mutta vaikuttavat kovin kaloripitoisilta. Miten niitä saisi kevennettyä?

Yleensä raakakakuista tekee runsaskalorisia ja raskaita koostumukseltaan, jos niissä käytetään runsaasti pähkinöitä, neitsytkookosöljyä tai siemeniä. Kakkupohjassa pähkinät voi korvata esimerkiksi kookoshiutaleilla tai kaurahiutaleilla. Täytteissä voi suosia pähkinöiden sijaan kiinteää kookosmaitoa, erilaisia jauheita kuten kauraa, kookoshiutaleita ja marjasoseita. Hyviä esimerkkejä keveämmistä raakakakuista löydät reseptiosiostani – perinteisiin raakakakkuihin verrattuna suosittelen erityisesti espresso-suklaakakkua, kuningatarkakkua ja Key Lime Pie -piirasta, jotka ovat joko kokonaan pähkinättömiä tai sisältävät niitä vain vähän.

4) Kuka sinua inspiroi leivonnan saralla, mistä intosi ja taitosi reseptien kehittelyyn on peräisin? 

Seuraan hyvin vähän ruoka-alan ihmisiä. Green Kitchen Storiesin Luise ja David vaikuttavat välittömiltä tyypeiltä, kokkaavat rennosti, tarjoavat värikkäitä, runsaita ja herkullisia kasvisruokareseptejä. Pidän itse yksinkertaisemmasta tyylistä keittiön puolella, mutta koen vetoavana heidän tapansa tehdä työtään. Jos puhutaan leivonnasta, minulla ei ole sen suhteen suoraan sanottuna esikuvia – intoni reseptien kehittelyyn syntyi vuonna 2009, kun muutin ruokavaliotani eikä tuolloin ollut saatavilla raakakakkuja, raakapatukoita tai valmiita kasvisruokavaihtoehtoja samalla tavalla kuten nykyään. Aloin miettimään miten voisin toteuttaa fiksumpaa ruokavaliota joutumatta kuitenkaan luopumaan täysin herkuista ja niin sitä on vuosien varrella tekemisen kautta taidot kehittyneet aika paljonkin. Jos aihe kiinnostaa sinua enemmän, olen sivunnut uusien reseptien syntyä – yllätys yllätys – suklaamuffinssi-postauksessani.

5) Sain joululahjaksi konjac-sienen ja täytyy todeta että se toimii. Kysymykseni koskee kuitenkin kurkumaa. Oletko käyttänyt sitä esim smootheissa?

Pidän kurkumasta, mutta se on tuntunut aina kehotyypilleni väärältä mausteelta enkä siksi käytä sitä kuin harvoin. Smoothieissa en ole käyttänyt sitä ollenkaan. Yleensä tupsautan kurkumaa marokkolaisen ruoan joukkoon ja linssikeittohan ei ole mitään ilman tätä syvänkeltaista maustetta.

Lue myös: 

Vegaaninen linssipasta

Mitä meillä syödään?

Yellow Moodin vuoden 2016 suosituimmat reseptit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Liittyvät artikkelit

Toukokuun 2017 parhaat
Yellow Moodin 10 vastausta kauneushaasteeseen
Mádaran 40 % alemyynti tulee – näihin tuotteisiin kannattaa sijoittaa!
Täydellisen vegaaniproteiinilisän jäljillä