Shirataki-nuudelit – täydellinen korvike pastalle ja riisille

Shirataki Nuudelit Ketogeeninen Ruokavalio 9

Kuinka moni teistä on kuullut shirataki-nuudeleista tai testannut niitä omassa keittiössään? Ketogeeniseen ruokavalioon tutustuessani aloin törmätä tuon tuosta hassuihin nestepusseihin pakattuihin ”fitness-nuudeleihin”, joita kohtaan minulla oli aika pitkään ennakkoluuloja monesta eri syystä. Nykyään kuitenkin käytän näitä nuudeleita satunnaisesti ruoanlaitossa, jos kaipaan vaihtelua tavalliseen ketoruokavaliooni, joka koostuu useimmiten yksinkertaisista ja kokonaisista ruoka-aineista kuten proteiinista, rasvasta ja kasviksista.

Vähähiilihydraattiseen ja ketogeeniseen ruokavalioon shirataki-nuudelit sopivat täydellisesti sen vuoksi, että ne eivät sisällä hiilihydraatteja juuri nimeksikään eivätkä siten aiheuta verensokerin ja insuliinin nousua. Sen verran mainittakoon jo tässä alussa, että shiratakit ovat erittäin kuitupitoisia (ravintosisällöstä lisää tuonnempana tekstissä), joten ne eivät välttämättä sovi jatkuvaan käyttöön etenkään herkkävatsaisille.

Shirataki Nuudelit Ketogeeninen Ruokavalio

Allekirjoittaneelle shirataki onkin enemmän arkiherkku, joka toimii loistavana riisinuudelin tai pastan korvikkeena silloin kun kaipaan autenttisempaa kokemusta vaikkapa itämaisen tai italialaisen keittiön suunnalta. En kuitenkaan syö shiratakia joka viikko, sillä tuon mainitsemani korkean ravintokuitumäärän vuoksi vatsani saattaa turvota helposti. Toisinaan olen kuitenkin valmis maksamaan tämän hinnan siitä että saan kokkailtua kunnon mättöherkkua kuten öljyistä wokkia!

Yleisesti ottaen ajattelen, että esimerkiksi ketogeenisen ruokavalion alussa on kaikista fiksuinta pysytellä mieluummin yksinkertaisissa ruoissa ja raaka-aineissa kuin pyrkiä korvaamaan kaikki vanhat hiilarimätöt erilaisilla ketoversioilla, mutta joillekin shirataki-nuudelit voivat olla ihan hyvä apu ja pikaruoka keton alkutaipaleen ruokapohdinnoissa. Hyvä ruoka on aina nautinto ja siksi on todella kiva, että gluteenittomaan, viljattomaan, vegaaniseen ja ketoruokavalioon löytyy muitakin pastan korvikkeita kuin kesäkurpitsa!

Lue myös: Mikä on ketogeeninen ruokavalio?

Shirataki Nuudelit Ketogeeninen Ruokavalio 2 Shirataki Nuudelit Ketogeeninen Ruokavalio 8

Mitä shirataki-nuudelit ovat?

Shirataki tarkoittaa itsessään valkoista vesiputousta, jolla viitataan suoraan nuudelien ulkonäköön. Shirataki-nuudelit eivät kuitenkaan ole mikään tuore keksintö tai ilmiö, vaan sen juuret ulottuvat japanilaiseen keittiöön, jossa Konjac-kasvia on käytetty jo 600-luvulta asti (kyllä, kyseessä on sama kasvi josta valmistetaan muun muassa konjac-ihonhoitosienet!).

Japani on edelleen shirataki-nuudeleiden suurin kuluttajamaa, mutta ketogeenisen ja vähähiilihydraattisen ruokavalion myötä nuudelien suosio on räjähtänyt käsiin etenkin terveydestä kiinnostuneiden ihmisten piireissä ympäri maailman. En sinänsä ihmettele asiaa, sillä nämä lähes hiilihydraatittomat nuudelit ovat koostumuksensa ja maustettavuutensa ansiosta loistava pastan korvike eivätkä ne heilauta verensokeria suuntaan tai toiseen.

Nuudelit valmistetaan sekoittamalla jauhettua konjac-juurta veteen, jonka jälkeen seosta keitetään, kunnes se geeliytyy. Jäähdytyksen jälkeen seos kaadetaan muotteihin ja ajetaan pusertimien läpi nuudeliksi. Nuudelit pakataan tämän jälkeen vettä sisältäviin pusseihin, koska vain kosteuden avulla muutoin hauraat nuudelit pysyvät ehjinä.

Lue myös: Näin ketogeeninen ruokavalio on vaikuttanut rasvamaksaan, insuliiniresistenssiin ja kilpirauhaseen

Shirataki Nuudelit Ketogeeninen Ruokavalio 7

Miten käyttää shirataki-nuudeleita ruoanlaitossa?

Shirataki-nuudelien käytön suhteen vain taivas on rajana! Nuudelit ovat myös helppo vaihtoehto ja lisä ruoanlaittoon, koska ne valmistuvat nopeasti, eivät vaadi erillistä kypsennystä, eivätkä maistu itsessään yhtään miltään. Koostumuksensa ansiosta nuudelit imevät itseensä hyvin makua ja ne voi maustaa juuri haluamallaan tavalla. Toisin kuin muut monet muut vähähiilihydraattiset pastavaihtoehdot, shiratakit ovat myös käyttövalmiita muutamassa minuutissa ja toimivat siten kätevänä pikaruokana.

Nuudelien koostumus ei oikeastaan eroa oikeastaan mitenkään riisinuudelien tekstuurista ja siksi ne sopivat erityisen hyvin pastankorvikkeeksi aasialaisiin wokkiruokiin, lihapullakastikkeen kylkeen tai vaikkapa pho-keittoon tavallisten nuudelien tilalle.

Itse rakastan shiratakia ennen kaikkea mausteisissa wokkiruoissa joiden maustamiseen käytän usein neitsytkookosöljyä, soijakastiketta, currya, juustokuminaa, tomaattipyreetä ja jauhettua korianteria. Jos käytän nuudeleita pastakastikkeen kanssa, pyöräytän nuudelit voissa, lisään joukkoon tuoreita yrttejä tai valkosipulia ja maustan myös kastikkeen hyvin.

Mauttomuudestaan huolimatta shirataki-nuudelien esivalmistelun suhteen kannattaa varautua kuitenkin siihen, että pussin avatessa nuudeleista saattaa leijailla hieman omituinen haju. Omaan nenääni haju tuo mieleen hieman pilaantuneen herkkusienen tai miedon kalan, mutta tätä ei kuitenkaan kannata säikähtää! Haju johtuu useimmiten siitä että seokseen on lisätty valmistusvaiheessa hieman merilevää, mutta tuo ensihaju ei todellakaan jää itse tuotteeseen huolellisen huuhtelun jälkeen.

Shirataki Nuudelit Ketogeeninen Ruokavalio 3 Shirataki Nuudelit Ketogeeninen Ruokavalio 4 Shirataki Nuudelit Ketogeeninen Ruokavalio 5

Shirataki-nuudelien valmistus

1

Avaa nuudelipussi ja kaada nuudelit tiheään lävikköön. Yhtä ruokailijaa kohden kannattaa varata noin 150-200 grammaa nuudeleita, eli yksi pussi.

2

Huuhtele nuudeleita lävikössä muutaman minuutin ajan runsaalla kylmällä vedellä tai kunnes nuudeleissa oleva haju katoaa. Ravistele/koputtele ylimääräinen neste pois.

3

Vapaavalintainen vaihe: Keitä nuudeleita halutessasi parin minuutin ajan hajun poistamiseksi ennen kuin maustat tai lisäät ne muiden raaka-aineiden joukkoon. Itse en ole kokenut tätä tarpeelliseksi, vaan olen kaatanut nuudelit suoraan muiden maustettujen raaka-aineiden joukkoon.

4

Mikäli haluat käyttää shiratakia pastan korvikkeena, nuudelit kannattaa paahtaa kevyesti kuivalla pannulla, jotta ylimääräinen neste haihtuu pois ja suutuntumasta saa pastamaisemman.

5

Mausta nuudelit lempimausteillasi ja lisää ne paistettujen kasvisten, lihan, keiton tai kastikkeen sekaan.

Shirataki Nuudelit Ketogeeninen Ruokavalio 6

Shirataki-nuudelien ravintosisältö

Shirataki-nuudelit ovat pääasiassa vettä ja viskoosimaista glukomannaanikuitua. Glukomannaani on veteen liukenevaa, gluteenitonta hiilihydraattia, joka ei imeydy tai nosta verensokeria. Siksi nuudelit ovat käytännössä täysin kalorittomia ja hiilihydraatittomia. Ravintosisällön puolesta shirataki-nuudelit eivät ole varsinaista terveysruokaa sisältäessään ”ei mitään” ja siksi suhtaudun niihin ensisijaisesti vaihtelua ja nautintoa tuovana lisukkeena, jonka avulla saa kokkailtua vaikka minkälaisia herkkuannoksia.

Shirataki-nuudelien ravintosisältö per 100 g:

Energiaa 5 kcal

Proteiinia 0 g

Rasvaa 0 g

Hiilihydraatteja 0.4 g

Ravintokuitua 4 g

Sokeria 0 g

Nuudeleita saa useimmista etnisistä kaupoista ja verkossa niitä myy ainakin Fitnesstukku (tilaan täältä usein 10 kappaleen paketin ohutta lasinuudelia ja leveämpää fettucini-nuudelia) ja Ruohonjuuri.

 

Käytätkö shiratakia omassa keittiössäsi? Jos, niin mikä on suosikkitapasi?

 

Instagram – @hannamariyellowmood

Facebook – Yellow Mood

Kirja – Tilaa Ketoosissa -e-kirjani

Liity Keho-valmennukseni odotuslistalle

Kuvat Hannamari Rahkonen

Aila Paso

Hei ! Kiitos mielenkiintoisesta jutusta 👍 itse olen ketoillut kesäkuun 3.pvästä lähtien eli reilut kaks kuukautta ja olo mitä mahtavin ❣
täysillä "hurahtanut", uuteen elämämenoon ❤

Oisin kysynyt nuudeleista, kun olen tekemässä Fitnesstukulta tilausta, mikä ero on diettinuudeleilla (halvempia iso erä) kuin shirataki, hiilarit samoissa 0,6-0,4g/100g. Ajattelin myös tilata isomman erän pastaa.

Kiitos ja aurinkoista loppukesää 😎 sekä energistä syksyä ja tulevaa talvea 👌

Luin myös että D-vitamiini 100ug päivässä ois hyvä lisätä ravintolisistä 😊

Terkuin,
Aila

Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Liittyvät artikkelit

Raudanpuuteanemia – vai oliko sittenkään?
Pho-keitto (vähähiilihydraattinen)
Kilpirauhastarinani ja ketogeeninen ruokavalio
Näin nujersin rasvamaksan ruokavaliolla