Toteutuneiden unelmien ja suurten muutosten äärellä: Ketoosissa -kirja

Hannamari Rahkonen

Vuosi 2018 tulee aina jäämään mieleeni käännekohtana, jolloin sain elämäni takaisin.

Kuten monet teistä ovatkin varmasti aiemmista postauksistani lukeneet, olen uinut hyvin syvissä vesissä terveyteni ja sitä kautta jaksamiseni suhteen viimeisinä vuosina. Viimeisen kuuden kuukauden aikana olen kuitenkin saanut kokea ketogeenisen ruokavalion ansiosta täyskäännöksen terveyteni suhteen. Muutos on ollut merkittävä sekä sisäisesti että ulkoisesti – sisäinen intuitioni suorastaan pakotti minut kirjoittamaan aiheesta kirjan nyt.

Olen seikkaillut jo hyvin nuoresta saakka ruokavalioiden sokkeloisilla kujilla, sillä en ole saanut oireisiini apua länsimaisen lääketieteen puolelta. Seuranani on ollut lapsuudesta saakka mm. unettomuus, krooninen migreeni, kilpirauhasen vajaatoiminta, työkyvyttömäksi tekevät kuukautiskivut, lihaskivut, tulehdustilat, väsymys, turvotus, suolisto-ongelmat, hiustenlähtö, maksan toimintahäiriöt, hormoniepätasapaino ja lihasväsymys muutamia mainitakseni.

Lähtökohtani ketogeenisen ruokavalion pariin on siinä mielessä erikoinen, että minähän pidin tätä koko touhua täysin järjettömänä ja pähkähulluna enkä kuvitellut ikinä aloittavani vähähiilihydraattista ruokavaliota. Keto tuntui aluksi lähes irvokkaalta vastakohdalta sille kasvispainotteiselle ruokavaliobuumille, jonka kanssa olin tekemisissä arkielämässäni sekä työni puolesta. Kuitenkin siinä vaiheessa kun olin lukenut englanninkielisiä kirjoja sekä tutkimuksia ja kuunnellut eri ammattilaisten podcasteja aiheesta noin kuuden kuukauden ajan, en voinut enää kiistää ketogeenisen ruokavalion vaikutuksia. Uteliaisuuden siemen oli herännyt ja tiesin, että tästä ei tulisi olemaan enää paluuta ja tämä kaikki oppimani tulisi muuttamaan radikaalisti myös työnkuvaani – halusin tai en.

Ketogeeninen Ruokavalio Reseptit Kurkumalatte Rasvakahvi Maidoton Kaakao

Uskallan väittää, etten olisi lähtenyt kokeilemaan ketogeenista ruokavaliota ilman tunnetta siitä, ettei minulla ollut enää mitään menetettävää terveyteni suhteen. Olin juuri 29 vuotta täyttänyt parhaassa työiässä oleva nainen, joka halusi elää aktiivista elämää, mutta oli todellisuudessa henkisesti ja fyysisesti aivan loppu. Mikäli tarinani ei ole tuttu, olen kirjoittanut aiheesta tässä postauksessa.

Ennen ketogeenista söin miltei vuosikymmenen ajan mahdollisimman puhdasta, prosessoimatonta, lisäaineetonta ja itsetehtyä kasvisruokaa tajuamatta kuitenkaan sitä, että tuo kaikki ylläpiti tarpeisiini nähden liian runsashiilihydraattien saantia. Vaikka lähteet olivatkin ns. hyviä kuten juureksia, hedelmiä, riisiä, quinoaa ja marjoja, minun keholleni ne olivat yksinkertaisesti liikaa. Kun tähän yhtälöön lisää vielä lapsuudessa alkaneen insuliiniresistenssin, suorituskeskeisen elämäntyylin, helposti stressaantuvan mielen sekä vahvan geneettisen alttiuden hormoniongelmille, ei ole ihme, että voin aina vain huonommin ”hyvistä” muutoksistani huolimatta. Toivon esimerkkini muistuttavan myös siitä, että vakavat terveysongelmat eivät todellakaan synny aina älyttömästä sokeri-, ja eineselämästä, vaan niihin saattaa tietyssä kontekstissa riittää se ”terveellisenä pidetty” ruokavalio.

Vaikka ruoalla on valtava voima joko parantaa tai sairastuttaa meitä, se on kuitenkin vain yksi lenkki kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ketjussa ja siksi sivuan kirjassani myös sitä kuinka fyysiset ja emotionaaliset puolemme kulkevat aina käsi kädessä. Moni unohtaa sen, että siinä missä epäravitseva ja tulehdusta ylläpitävä ruokavalio voi aiheuttaa erilaisia sairauksia, aivan yhtälailla emotionaaliset lukot, valtava stressikuorma ja mahdolliset traumat voivat heijastua meissä fyysisinä oirehdintoina, kiputiloina ja lopulta jopa sairauksina.

Oma matkani on pitänyt sisällään paljon muutakin kuin ruokavaliomuutoksen ja tänä päivänä voin sanoa ymmärtäväni paremmin kaikkien niiden asioiden summan, jotka ovat ajaneet minut terveyteni kanssa nurkkaan. Ruokavaliomuutoksen ohella aivan yhtä tärkeässä asemassa toipumiseni suhteen ovat olleet stressinhallinta, omien tunteiden ja tarpeiden tunnistaminen sekä päätösten tekeminen noiden tarpeiden pohjalta. Fyysiset kehotuntemuksemme eivät ole irrallisia ajatuksistamme tai päinvastoin – niiden välillä on aina synergia, ymmärsimmepä sitä tai emme.

Ketogeeninen Ruokavalio Reseptit Silakka Punakaali Mika On Ketogeeninen Ruokavalio

Kuten on käynyt varmasti selväksi, Ketoosissa -kirja on syntynyt valtavan kokonaisvaltaisen elämänmuutoksen seurauksena. Löydät oppaan sivuilta kokonaisen tarinani tästä toipumismatkastani, jonka lisäksi kirja täynnä helppolukuista ja ymmärrettävää informaatiota ketogeenisen ruokavalion perusteista. Ketogeeninen voi tuntua aluksi monimutkaiselta, mutta se on loppujen lopuksi hyvin yksinkertaista – anna itsellesi aikaa tutkia, omaksua tietoa, kyseenalaistaa asioita ja vakuuttaa itsesi. Entisenä keto-skeptikkona uskallan sanoa tämän ruokavalion nostaneen elämänlaatuani vähintään 200 %.

Minulle on sydämen asia tuoda tätä tietoa saataville mahdollisimman monelle ja kannustaa kokeilemaan ruokavalion parantavaa voimaa, mikäli jaksamisessasi on toivomisen varaa tai sinulla on insuliiniresistenssi, rasvamaksa tai muita aineenvaihdunnallisia ongelmia. Niihin voi vaikuttaa!

Kirjassa käydään läpi seuraavat teemat:

✓ Mikä on ketogeeninen ruokavalio?

✓ Ketogeeninen ruokavalio ja insuliini

✓ Ketogeenisen ruokavalion hyödyt

✓ Mitä syödä ketogeenisella ruokavaliolla?

✓ Mistä tiedät oletko ketoosissa?

✓ Ketogeeninen ruokavalio ja liikunta

✓ Ketoosin ja ketoasidoosin ero

✓ Elektrolyyttien merkitys ketogeenisella ruokavaliolla

✓ Ketoflunssan oireet ja ennaltaehkäisy elektrolyyteillä

✓ Ketogeenisen ruokavalion muunnokset

Sen lisäksi, että kirjassani on 72 aukeamaa täynnä tärkeää faktaa ja käytännön vinkkejä, olen sisällyttänyt siihen 25 koko perheelle soveltuvaa reseptiä. Toivon tällaisen visuaalisen ja maukkaan työkalupakin tarjoavan runsaasti inspiraatiota ketogeenisen elämäntavan omaksumiseen.

En liioittele sanoessani saaneeni elämäni takaisin ketogeenisen ruokavalion ansiosta. Sen lisäksi, että muutos on ollut fyysinen (mm. hälyttävän korkealla olleet maksa-arvot ovat nykyään täysin normaalit, insuliiniresistenssi on alkanut paranemaan ja kilpirauhasen vajaatoiminta on miltei selätetty), voin emotionaalisesti hyvin ja pääsen tunteisiini konkreettisesti käsiksi. Odotan malttamattomana mihin tämä toipumispolku minut vielä johdattaakaan, matkaa on vielä jäljellä.

Ketogeeninen Ruokavalio Reseptit Pizza

”Voin sanoa keton mullistaneen monta asiaa arjessani, ajattelussani, ihmissuhteissani, ruokafilosofiassani, työelämässäni ja ylipäätään ymmärryksessäni sen suhteen miten laaja-alaisesti sairauksia voidaan hoitaa ravinnolla. Tuntuu,että ehkä ne viimeisen 18 vuoden aikana koetut tutkimiset ja kokeilut eivät menneetkään täysin hukkaan, koska tuo polku johdatti lopulta sellaisen ruokavalion äärelle, joka tukee kehoni valtavaa toipumiskapasiteettia.”

– Hannamari Rahkonen / Ketoosissa -e-kirja

Ketogeeninen Ruokavalio Reseptit Sokeriton Suklaa Tiramisu Ketogeeninen Ruokavalio Reseptit Gluteeniton Piparkakku

Nyt vetäydyn hetkeksi lomatunnelmiin. Vaikka odotankin malttamattomana tavalliseen blogityöarkeen paluuta (aiheita on päässäni miljoonittain), nyt on aika hengähtää hetki ja ruokkia mieltä kulttuurilla, lempitekemisillä sekä nauttia jonninjoutavan olemisen ihanuudesta.

Elämä on jälleen elämisen arvoista.

Osta Ketoosissa -kirja tästä.

Tutustu Ketoosissa – Talviset jälkiruoat -kirjaan tästä.

Kuvat Hannamari Rahkonen

Vaatteet Uhana Design Winter Garden Collar Dress (saatu)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Liittyvät artikkelit

3 kuukautta ketogeenista ruokavaliota – mikä on muuttunut?
Kaamoksen värikkäin uutinen: Ketoosissa e-kirja
Kilpirauhastarinani ja ketogeeninen ruokavalio
Mikä on ketogeeninen ruokavalio?