Yellow Moodin suuri flunssan itsehoito-opas

Kaupallinen yhteistyö PUR-kauppa.

Flunssan Luonnollinen Hoito

Yellow Moodin tammikuun teemana on palautuminen, ja tänään jaan vuosien varrella oppimani parhaat vinkit siihen miten hoitaa flunssa, yskä tai poskiontelontulehdus mahdollisimman luonnollisin keinoin. Etenkin näin alkuvuodesta flunssakausi jyllää yleensä kuumimmillaan ja monen immuniteetti on koetuksella kylmän sään, työssä koetun stressin, ruokavalion ja toisaalta myös matkustelun vuoksi.

Ajattelen sairastumisen olevan aina kehon signaali siitä, että oman jaksamisen tarpeet on ylitetty – joskus se tapahtuu monen hallitsemattoman tapahtuman seurauksena, joskus venytämme rajojamme tahallaan. Stressihormonit itsessään laskevat immuunipuolustusta ja vaikka emme osaisi itse määritellä mielen tasolla mikä on riittävä määrä tekemistä, keho kyllä muistuttaa tasapainosta pakottamalla sen tarpeen tullen lepäämään kivun tai vaikkapa flunssataudin muodossa. Jos arjessa on taaplattu pitkään stressin runtelemana tai vähillä yöunilla, on itse asiassa hyvä asia, että keho osaa laittaa lepovaiheen päälle.

Itselleni kehoni asettamat rajat ovat olleet yksi parhaista opettajista, jotka ovat vuosien varrella auttaneet löytämään oman jaksamisen raamit. Sen ansiosta en ole sairastellut flunssaa enää säännöllisesti kuten ennen, mutta silloin kun tauti iskee päälle, tiedän että olen syystä tai toisesta venytellyt kehoni kapasiteettia hieman liian pitkälle.

Olen koonnut tähän luonnolliseen flunssanhoito-oppaaseen kaikki vuosien varrella hyväksi havaitut yrtit, käytännön vinkit, adaptogeenit, kasviuutokset ja homeopaattiset tuotteet helpottamaan ja ennaltaehkäisemään tukkoista oloa, tykytystä poskionteloissa, kuivaa yskää ja kuumetta.

Kuulen myös mielelläni sinun flunssan nujerrusvinkkisi kommenttiboksissa!

Flunssan Luonnollinen Hoito 6

Flunssan ennaltaehkäisyyn

Infrapunasauna

Infralämpösäteily aiheuttaa niin sanotusti keinotekoisen kuumeen nostamalla kehon lämpötilan 38,5 asteeseen. Samalla solujen lämpötila nousee, hikoilu aktivoituu ja elimistössä käynnistyy samanlainen epätoivottujen bakteerien sekä virusten eliminointi kuten tavallisessa kuumeessa. Meillä on kotona infrapunasauna ja olemme käyttäneet sitä vuosien ajan aina ennaltaehkäisemään flunssan puhkeamista, jos on ollut vähänkään kipeä olo. Infrapunasauna parantaa myös unen laatua, joka on etenkin parantumisen suhteen todella tärkeää.

Wild Nutrition Immune Support

Jos olet etsinyt yhtä luotettavaa flunssanehkäisy-lisää, annan lämpimän suositukseni Wild Nutritionille! Kapseleissa on ruoassa kasvatettuja, immuunipuolustusta tukevia ja tulehdusta vähentäviä ravintoaineita kuten beetaglukaaneja, C-vitamiinia, maitakea, osterivinokasta, n-asetyylikysteiinia, seljanmarjaa, D-vitamiinia, mineraaleja, niasiinia ja betakaroteenia. Keho kykenee hyödyntämään tällaiset luonnollisesti tuotetut tehokkaammin kuin synteettisesti tuotetut vitamiinit. Itse käytän tätä ennen matkoille lähtemistä tai tärkeitä tapahtumia, ikinä kun ei voi olla liian varma.

Flunssan Luonnollinen Hoito 2

Hyvinvointia tukeva arkielämä

Monen elämä on superkiireistä ja välillä hämmästyttää miten normaalina sitä pidetään. Omalla sisäisellä – usein tiedostamattomalla ja lapsuudessa opitulla – arvomaailmalla on todella iso merkitys siihen miten suorittaen/stressaten elämäänsä elää ja miten kehoaan kohtelee.

Asennemuutoksessa voi auttaa näiden kysymysten pohtiminen: Suoritanko elämää ja miksi? Laiminlyönkö jatkuvasti levon merkityksen? Harrastanko kuormittavaa liikuntaa, vaikka kehoni on väsynyt? Olenko läsnä? Sisältääkö arkeni sellaisia asioita, jotka tuovat minulle iloa?

Maitake

Maitake, eli koppelokääpä, on adaptogeeninen sieni joka kasvaa villinä Japanin, Kiinan ja Pohjois-Amerikassa. Maitakea on käytetty Japanissa ja Kiinassa lääkesienenä satoja vuosia hoitamaan erilaisia vilustumisen oireita ja myös kliinisissä tutkimuksissa on osoitettu sen lisäävän immuunipuolustuksen vasta-aineiden tuotantoa, helpottavan vilustumisen oireita, suojaavan influenssaviruksilta ja estävän virusinfektioiden tarttumista. Etenkin flunssakausina suosittelen maitaken syömistä kuureina.

Flunssan Luonnollinen Hoito 7

Syöminen & nesteytys

Ruokavalio

Se millä ravitsemme kehoamme vaikuttaa hämmästyttävän paljon siihen sairastummeko kausiflunssiin vai emme, ja jos sairastumme, kauanko podemme sängyn pohjalla. Runsas sokerin syönti laskee vastustuskykyä vähentämällä valkosolujen määrää (sokeria ei ole vain pelkkä suora sokeri, vaan sitä on myös viljoissa, juureksissa, hedelmissä ja vihanneksissa).

Keho tarvitsee sairastuessa käyttöönsä maksimaalisen määrän valkosoluja, sillä nimenomaan valkosoluarmeijat vastaavat kuumeen ohella haitallisten bakteerien ja virusten nujertamisesta. Itse vannon ketogeenisen ruokavalion nimeen, jossa sokerien määrä on minimaalinen, mutta monille toimii myös vähähiilihydraattinen ruokavalio.

Vältä limaa tuottavia ruoka-aineita

Uskon flunssan aikaisen ruokavalion suhteen myös ayervediseen lähestymistapaan, jossa vältetään liman eritystä lisääviä ruoka-aineita kuten maitoa, puuroja, kylmiä ruokia kuten salaatteja, raakoja kasviksia, hedelmiä ja viljatuotteita kuten leipää ja pastaa. Kipeänä kannattaa syödä lämmintä, mausteista ja hyvin kypsennettyä ruokaa, joka vähentää limaisuutta ja lämmittää. Jos olet flunssan kourissa, kokeile esimerkiksi pho-keittoa, täyteläistä linssikeittoa tai lämmittävää curry-kanakeittoa.

Tulsi

Tulsia, eli pyhää basilikaa, pidetään yhtenä puhdistavimmista ayurvedalaisista yrteistä. Adaptogeenisen ominaisuuden lisäksi se vaikuttaa myös erilaisiin tulehduksiin, vähentää flunssan aikaista päänsärkyä, vatsaongelmia, kuumetta ja tukee hengityselinten toimintaa. Me molemmat rakastamme Tuomaksen kanssa lämmintä ja hyvänmakuista tulsi-teetä. Olemme käyttäneet tulsia jo kohta vuosikymmenen verran aina kun on flunssainen olo.

Luuliemi

Jos tuntuu, ettei oikein mikään lämmin ruoka maistu, kannattaa nauttia runsaasti mineraalipitoista ja energiapitoista luulientä. Luuliemen voi joko tehdä itse tai ostaa valmista luuliemijauhetta. Minulla on tapana keittää lientä haudutuspadassa isompi satsi ja pakastaa se jäähtyneenä jääpalapusseissa – näin lientä on helppo ottaa sulamaan juuri sopiva annos. Flunssa-aikana keittäisin luuliemen joukkoon vielä inkivääriä, kanelia, neilikkaa ja anista. Liemen sekaan voi halutessaan lisätä kylläisyyttä tuomaan pehmeäksi keitettyjä kananmunia tai muuta mieluista proteiininlähdettä.

Hoyryhengitys Eukalyptus

Tukkoisuutta helpottamaan

Höyryhengitys

Höyryhengitys kosteuttaa limakalvoja, hillitsee yskää ja helpottaa nenän tukkoisuutta. Höyryhengitystä varten tarvitset laakean kulhon tai kattilan, pari litraa kuumaa (ei kiehuvaa) vettä, 1-2 rkl puhdistamatonta merisuolaa ja pyyhkeen pään ylle. Samalla voi tehdä tietoisen läsnäoloharjoituksen hengittämällä nenän kautta sisään kolmeen laskien ja suun kautta ulos kolmeen laskien. Jos olet todella tukkoinen, lisää höyryhengitysveden joukkoon 1-2 tippaa eteeristä öljyä.

Eteeriset öljyt

Itse olen käyttänyt flunssan aikana erityisesti virkistävää, antibakteerista ja hengitysteitä ihanasti avaavaa eukalyptusta, virkistävää ja avaavaa rosmariinia sekä flunssaista oloa helpottavaa ravintsaraa. Eteeriset öljyt vaikuttavat elimistöön ja tunnekeskukseen niin ihon, hengitysteiden, keuhkojen kuin hajuaistinkin välityksellä (tunnekeskus saa vaikutuksen, vaikka hajuaisti olisikin hetkellisesti heikentynyt flunssan vuoksi). Voit myös tipauttaa eteeristä öljyä vanutuppoon ja laittaa sen tyynyn sisälle tai viereen yön ajaksi.

Luonnollinen nenäsuihke

Muistan omilta flunssakerroiltani haasteellisimmaksi asiaksi nenän tukkoisuuden. Tämä nenäsuihke on ihan kymppi: kyseessä on suolaliuos, jossa on mukana bakteereja ja viruksia tuhoavaa propolista, antibakteerista timjamia ja hengitysteitä avaavaa eukalyptusta. Suihke on loistava myös allergiaoireisiin, sillä se kosteuttaa nenän herkkiä limakalvoja, hillitsee tukkoisuutta irrottamalla nenää tukkivat eritteet.

Nenäkannu

Muistatteko vielä hassunnäköisen sarvikuonokannun? Tämän olisi hyvä löytyä jokaisen kotiapteekista! Nenähuuhtelu on hyödyllistä etenkin, jos on yhtään taipumusta poskiontelotulehduksiin.

Flunssan Luonnollinen Hoito 4

Kasviuutokset & homeopatia

Frantsilan kylmänroppi

Ravintotiiviit, alkoholiin uutetut kasvit ovat tehokkaita, imeytyvät nopeasti limakalvoilta ja ovat siksi hyvä apu immuunipuolustuksen tueksi. Alkoholi vapauttaa kasveista erilaisia yhdisteitä, jotka imeytyvät 30 % tehokkaammin kuin muilla uutostavoilla. Frantsilan kylmänroppi-tipat sisältävät siankärsämöä, punahattua, inkivääriä, propolista, timjamia ja piparjuurta. Tippoja voi ottaa sellaisenaan kurkkukipua tai kurkun kutinaa lievittämään tai tehdä niistä kurlausnesteen lämpimään veteen laimennettuna.

Carmolis-tipat

Tämä supersähäkkä yrttisekoitus on ihanan viilentävä ja rauhoittava apu etenkin silloin jos kylässä on yskä. Hengitysteitä avaavana ja käheää kurkkua helpottavana elementtinä tämä yrttitinktuura toimii, kun tipat sekoittaa kuuman veden kanssa teeksi ja nautiskelee hitaasti. Carmolista kannattaa kokeilla myös höyryhengitykseen!

Flunssan Luonnollinen Hoito 5

Echina-kurkkusuihke

Meillä on aina kotona pullollinen tätä suihketta, koska se ylläpitää vastustuskykyä, maistuu hyvältä ja auttaa myös flunssan ollessa jo päällä. Flunssan aikana suihke on loistava etenkin silloin kun kurkkua kutisee tai on kuiva yskä: suihkepullossa on pitkä pää, jonka avulla uutetta saa suihkautettua sopivasti suoraan kipeään ja kutisevaan kurkkuun.

Salvia desinfioi ja hoitaa suun ja nielun limakalvoja, piparminttu toimii antibakteerisesti ja punahattu helpottaa nielemistä sekä nopeuttaa paranemista. Lisäksi tehoaineet imeytyvät nopeasti limakalvoilta.

Luomupropolisuute

Propolis, eli mehiläisten kittivaha, on varsinainen mehiläisten valmistama superfood. Rakastan propoliksen makua, mutta vielä enemmän sen lempeää tehokkuutta. Propolis lisää immuunisolujen sekä bakteerien vasta-aineiden määrää ja aktivoi valkosolujen (puolustajasolujen) toimintaa. Propolisuute on ihanteellinen etenkin kurkkukipuun, koska antibakteeristen ominaisuuksien lisäksi se puuduttaa kevyesti.

Hepar Sulfuris

Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun olemme saaneet alkavan poskiontelontulehduksen tai jo tykyttävät ontelot talttumaan homeopaattisilla aineilla, siksi meillä on pieni purkki Hepar Sulfurista (D30) aina kaapissa.

Flunssan Luonnollinen Hoito 3

Yskä & kurkkukipu

Tuore inkivääri

Ei ole tuoreen luomuinkiväärin voittanutta mitä tulee kuivan yskän hillitsemiseen. Inkivääri auttaa pääsemään eroon limasta ja se helpottaa myös kylmyysoireita. Jos kurkku on todella kipeä, kuori ja leikkaa pieni pala suuhun ja imeskele kuin yskänpastillia – voin kertoa, että mikään sokeripastilli ei vedä vertoja tämän teholle!

Toinen suosikkini on lämmin inkivääritee, joka rauhoittaa kuivaa yskää ja nesteyttää samalla. Sujauta kolmeen desilitraan keitettyä vettä pari teelusikallista pastöroimatonta hunajaa ja parin sentin kokoinen pala viipaloitua inkivääriä. Anna tekeytyä hetki ja nauti.

Suolakurlaus

Lämpimällä merisuolavedellä kurlaaminen löysää kurkusta sitkasta limaa ja tappaa samalla haitallisia bakteereja. Sekoita kupilliseen lämmintä vettä noin yksi teelusikallinen puhdistamatonta suolaa ja kurlaa 20-30 sekuntia kerrallaan. Kurlaamista voi tehdä useamman kerran päivässä.

Manukahunaja

Tiesitkö, että hunaja on tehokkaampi apu yskään kuin apteekkien yskänlääkkeet? Manuka on manukapensaasta valmistettu hunaja, joka kasvaa vain Uuden-Seelannin ja Australian alueilla. Tavalliseen hunajaan verrattuna kyseessä on varsinainen antioksidanttipommi, joka torjuu viruksia, ylläpitää immuniteettia ja toimii antibakteerisesti. Itse käytän manukaa silloin tällöin yhden teelusikallisen kerrallaan. Nauti manuka aina kuumentamattomana!

Tuore valkosipuli

Jos kaipaat todella tehokasta vastustuskyvyn boosteria, sekoita 1 tl manuka-hunajaa ja 1 kynsi tuoreena puristettua valkosipulia ja nauti heti. Ei mikään maailman herkullisin yhdistelmä, mutta toimii hyvin ensimmäisiin vilustumisoireisiin! Tuoreen valkosipulin hajuhaitat saa minimoitua pureskelemalla perään heti tuoretta persiljaa.

Mitä kikkoja tai luonnollisia keinoja sinä käytät flunssan ehkäisyyn tai flunssaoireiden lieventämiseen?

Flunssan Luonnollinen Hoito 8

Instagram – @hannamariyellowmood

Facebook – Yellow Mood

Kirja – Tilaa Ketoosissa -e-kirjani

Kuvat Hannamari Rahkonen

Veera

Paljon noita samoja, jos flunssa sattuu päälle tulemaan. Ennen kaikkea hyvä ennalta ehkäisy, käsien pesu, ja vältän aina koskemasta muutenkin paikkoihin joita muut käpälöivät. Neuroottista, ehkä, mutta toimii.

Vastaa
Hannamari Rahkonen

Onneksi näitä luonnollisia keinoja löytyy!

Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Liittyvät artikkelit

Vuosi ketogeenista ruokavaliota
Näin nujersin rasvamaksan ruokavaliolla
Luovan yrittäjän tärkein pääoma
Alkuvuoden pieniä ja suuria iloja