Uneton Rovaniemellä + 4 vinkkiä parempaan yöuneen

Rakastan kesää, mutta juuri nyt minun on saatava veisata yksi pieni valitusvirsi (joka kääntyy kyllä postauksen lopussa toiseen suuntaan), tiedä vaikka löytäisin kohtalontovereita. Viime viikkoina Pohjoisen yötön yö on saapunut nurkillemme kuin varkain. Ei pidä käsittää väärin, tämä Lapin ilmiö on sanalla sanoen ihana ja persoonallisuudessaan jopa taianomainen, en haluaisi skipata sitä mistään hinnasta.

Kevään edetessä ja tämän arvovieraan saapuessa yöuneni lähtivät kuitenkin käpsyttelemään joillekin paremmille apajille, yhtäkkinen valon määrä oli yksinkertaisesti aivan liikaa. Tämä kaikki tapahtui tietysti juuri silloin, kun olin ehtinyt tottua erinomaiseen unirytmiini, sikeästi koisittuihin uniin sekä niiden tuomaan energiamäärään, jonka avulla sai siirrettyä päivisin vaikka minkälaisia vuoria.

Lapsesta saakka herkkäunisuuteen taipuvaisena ihmisenä olen toki tottunut elämään näiden valvomiskausien kanssa, nuorempana se ei tuntunut kovinkaan pahalta. Nykyään moiset kaudet aiheuttavat kuitenkin useimmiten vain harmitusta. Vaikka luotan positiivisuuden voimaan kuin hullu ja osaan juosta pää edellä kohti mahdottomuuksia, on minun myönnettävä, että niinä hetkinä kun tuijottelee kattoa vielä aamuneljältä yöllä, tuntee kiihkeänä rummuttavan sykkeensä ja pyörii tuskaisena sängyssänsä, ovat vitsit erittäin vähissä.

unettomuus_futon_yellowmood_hannamarirahkonen1128unettomuus_futon_yellowmood_hannamarirahkonen1129

Aamut olivat toukokuussa puhdasta horroria. En herännyt enää herätyskellon kilkuttavaan soittoon, liikkuessa askel painoi tonnin, työasioihin oli hankala keskittyä, syömisrytmit heittivät päälaelleen ja kaikki takkusi. Olen äärimmäisen huonoa seuraa, kun en saa nukutuksi.

Muistelin toukokuun aikana kerran jos toisenkin kaiholla sitä miten hyvät yöunet antoivat aivan mahtavan rytmin niin työ- kuin vapaapäivillekin, työt sujuivat omalla painollaan, aamulla oli helppo herätä virkeänä ja liikunta teki vain hyvää. Valvomisrumba alkoi syödä pattereita, varsinkin kun työt eivät ottaneet huomioon sitä olitko nukkunut juuri kahdeksan vai kaksi tuntia.

unettomuus_futon_yellowmood_hannamarirahkonen1130

Unettomuusvyyhti alkoi kuitenkin purkautua viikko sitten muutamilla pienillä muutoksilla. Nämä ovat perusasioita, jotka ainakin itselläsi on taipumus unohtaa, jos vellon tarpeeksi kauan unettomuuspainin kiemuroissa. Siksipä alla oleva lista, muistutukseksi minulle ja kanssaunettomuuteen taipuvaisille siellä ruutujen takana:

1) Pimennysverhot

Kodissamme ei ole yksiäkään verhoja tai verhotankoja, koska rakastamme valoa. Aiemmin valo ei ole vaikuttanut näin voimakkaasti nukahtamiseen, mutta unettomuuden kasvettua massiivisiin mittoihinsa sammutimme kesävalosta tulvivat makuuhuoneen ikkunamme tummilla lakanoilla. Lakanat menköön what would MacGyver do –kategoriaan, mutta pimennys auttoi aivan valtavasti. Seuraavaksi hankintalistalla ovat ne ihan oikeat pimennysverhot.

2) Unimaski

En ollut ajatellut koskaan hankkivani itselleni unimaskia. Koko ajatus tuli mieheni suusta ja muutaman ehdotuksen jälkeen suostuin kokeilemaan (inhoan kaikki ylimääräisiä härpäkkeitä ja ajattelin, etten varmasti voi nukkua moisten kanssa). Yhtenä päivänä hän tuli kotiin coolit silmälaput mukanaan – nämä osoittautuivat ensimmäisestä yöstä lähtien aivan loistavaksi kumppaniksi kaikista epäilyistäni huolimatta. Silmälaput eivät hierrä ja auttavat oikeasti olemaan vilkuilematta kelloa, ikkunoita tai vieressä tuhisevaa puolisoa. Viiden euron pelastus.

unettomuus_futon_yellowmood_hannamarirahkonen1131

3) Kahden M-kirjaimen taktiikka

Melatoniini on nukahtamista edistävä hormoni, jota myös oma elimistömme tuottaa. Yleensä melatoniinin tuotantomme häiriintyy luonnonvalon lisääntyessä (note to self: ja varsinkin jos tieten tahtoen vilkuilet kännykkääsi iltaisin). Itse käytän Puhdas+ -melatoniinikapseleita, jotka otan noin tuntia ennen nukkumaanmenoa. Lihakset korjaavat itseään levossa ja laadukas magnesiumvalmiste rentouttaa lihaksia taaten syvemmän unen, itse suosin kelaattimuotoista magnesiumia ja magnesiumsuihketta.

4) Nouse herätyskellon soittoon tai pestaa apujoukot tueksesi

Olin valinnut puhelimeeni kamalimman ja kovimman herätysäänen, mutta kun arvon Mr. Flipperkään ei enää aiheuttanut minkäänlaisia reaktioita, värväsin pestiin mieheni. Hän otti tehtävän tosissaan, keitti vielä muutamana ensimmäisenä aamuna unisilmäiselle naiselleen kahvitkin ja toi ne sänkyyn saakka, jotta pääsin varmasti ylös. En voisi olla kiitollisempi – kokemuksen syvällä rintaäänellä voin vain todeta herääväni taatusti hyväntuulisena, jos nenäni edessä tuoksuu lämmin kahvi. Päälaelleen kiepsahtaneen unirytmin korjaaminen alkaa aikaisista aamuherätyksistä, iltaisin silmäluomet alkavat jossain kohtaa painua väkisinkin kiinni.

Onko siellä ruudun takana ketään herkkäunista sieluntoveria? Oletko löytänyt nukahtamisen ja nukkumisen kanssa yhteisen sävelen? Juuri nyt kuulisin näistä enemmän kuin mielelläni ja uskon, että kommenteistanne on apua myös muille!

Katjakokko

Minä olen aina ollut todella herkkäuninen ja valoisuus on myös aina kesäisin häirinnyt unta. Aiemmin käytin unimaskia ja pimennysverhot ovat olleet monta kertaa hankintalistalla. Nyt en tiedä mitä on tapahtunut, sillä noin kuukausi sitten olen alkanut nukkumaan paremmin kuin koskaan ja unimaskiin en ole kaikonnut sitten viime kesän. Oli valoisaa tai ei, uni tulee melkein samoin tein ja nukun niin sikeästi etten herää edes neljän-viiden välillä kissan mekkalointiin, joka on sitä mieltä, että tuolloin olisi aamiaisen aika. Saatan unen läpi kuulla maukumista, mutta nukahdan melkein välittömästi uudelleen. Yksikin huonosti nukuttu yö riittää viemään minulta voimat ja aivotoiminnan ja mörrimöykky on takuuvarmasti kylässä, sillä ajattelu- ja kirjoitustyö ei kyllä noissa oloissa suju lainkaan. Tiedän täysin tuon tunteen, jos moista jatkuu pidempään, eipä siinä tosiaan vitsiä paljon väännetä. Ainiin, olen vähentänyt kahvin juontiin kahteen shottiin aamuisin ja se on päiväni ainoa kahvi. Se on parantanut unta entisestään, mutta tämä uusi kahviannostelu on ollut käytössä vähemmän aikaa, joten sekään ei voi olla syy. Oli mikä oli, olen onnellinen hyvistä unista! Makoisia unia sinnekin!

Vastaa
Hannamari Rahkonen

Uni on kyllä niin tärkeä osa hyvinvointia ja jaksamista, sen vain tajuaa yleensä vasta näiden vähempiunisten jaksojen aikana. Allekirjoitan täysin ajatuksesi kirjoitustöiden takkuamisesta, jos ei ole saanut tarpeeksi lepoa unen muodossa. Ylipäätään minkään luovan työn tekeminen ei ole a) kovinkaan helppoa tai b) on mahdotonta, jos on liian väsynyt. Aivan mahtavaa kuitenkin kuulla, että unet maittavat siellä Punavuoressakin - hyvin nukutuista öistä saa parhaan lisäboostin uuteen päivään. Allekirjoittanut on myös vähentänyt kahvinjuontia koko kevään mittaan ja juon enää vain yhden singlen aamuvarhaisella. Täälläkin jälleen uni maittaa, tuntuu kuin olisi aivan eri ihminen. Mukavaa viikonloppua sinne ja rapsutukset Rompulle!

Vastaa
Jennie

Itselleni melatoniini ei sovi ollenkaan, saan siitä painajaisia ja vaikka mitä muita oireita. Itselläni tehokkaimmat on pimeä viilennetty huone, illalla magnesiumia ja Clipperin unitee taikka Frantsilan unitippoja. Unitee on ollut ihmeellisen tehokas! Lisäksi aromaterapiaa, että saa mielen rauhalliseksi niin helpottaa kummasti.

Vastaa
Hannamari Rahkonen

Melatoniinin sopivuus on tietysti yksilöllistä, olen kuullut samankaltaisia kokemuksia muutamalta tuttavaltanikin. Viileys on kyllä toden totta tärkeä asia, ainakin itselleni se on perusedellytys hyvälle yöunelle. Meillä makkari on aina viileä (miehen mielestä välillä liiankin), mutta minä olenkin luonnostani lämpöpatteri 24/7/365 :D

Kiitos hyvistä vinkeistä, taidanpas minäkin hakea uniteetä ja ottaa aromaterapian listalleni!

Vastaa
Aj

Olen itse kärsinyt oikeastaan jo vajaan vuoden uniongelmista, yleensä ongelma on se, että herään liian aikaisin neljän kuuden välissä enkä saa enää unta, vaikka vielä kovasti väsyttäisi. En ole koskaan kärsinyt valoisuudesta (naureskellut vain lähinnä pimennysverhoille:)), enkä itse asiassa usko, että se nytkään ratkaisee asiaa, koska sama ongelma oli jo talvella. Montaa asiaa olen jo koittanut, ja joitakin tuloksia on toki jo tullut, mutta edelleen herään turhan usein liian aikaisin.

Eikös melatoniinia ole kahdenlaista, sekä nukahtamista auttavaa että sellaista, joka vaikuttaisi pidentävästä juuri aamuyön uniin? Tuo linkkaamasi tuote on varmaan sitä ensimmäistä laatua, eikö vain? On minulla ollut nukahtamisongelmiakin, mutta lähinnä ongelma on juuri liian aikaisessa heräämisessä.

Joskus olen miettinyt uniteen kokeilua, mutta koska en a) juo oikeastaan koskaan mitään lämmintä ja b) pyrin välttämään turhaa nesteen nauttimista illalla, on se jäänyt. Ehkäpä sitä voisi kuitenkin testailla.

Vastaa
Hannamari Rahkonen

Kiitos kommentistasi Aj! En olekaan kuullut, että melatoniinia olisi kahdenlaista. Silloin, kun työskentelin vielä luontaistuotemyyjänä, minulle opetettiin, että melatoniini auttaa nimenomaan nukahtamisessa. Jos yrttiteet eivät houkuttele, voisit kokeilla myös eteerisiä öljyjä. Esimerkiksi laventeli rentouttaa ja rauhoittaa. Sitä voi sekoittaa muutaman tipan vartaloöljyn sekaan tai laittaa pumpulituppoon, jonka asettaa tyynyn lähelle. Hyviä unia ja virkeää arkea!

Vastaa
Nelliina

Olen tosi herkkäuninen ollut jo vuosia. Harkitsen silmälappujen hankintaa, kesällä huomaan herääväni turhan aikaisin valoisuuden takia.

Vastaa
Hannamari Rahkonen

Suosittelen kyllä unimaskia, se on toiminut ainakin itselleni aivan loistavana apuna! Toivottavasti löydät yhteisen sävelen unien kanssa <3

Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Liittyvät artikkelit

Lempilisäravinteeni x 10
Lukijat testaavat: 5 x kokemusta Algamariksen aurinkosuojatuotteista
Kaamoksen värikkäin uutinen: Ketoosissa e-kirja
Vastaa ja voita luonnonkosmetiikkapaketti