Lempilisäravinteeni x 10

Mitä tulee lisäravinteisiin, satsaan määrän sijasta hyvään laatuun sekä luonnollisuuteen. Täysin synteettiset vitamiinit jätän suosiolla kauppaan ja täydennän muutenkin monipuolista ruokavaliotani mieluummin muutamilla hyvin imeytyvillä superfoodeilla ja lisäravinteilla. Omalla kohdallani olen kokenut joka-aamuisen pillerimeren vain ahdistavana asiana, joten olen pyrkinyt minimoimaan turhien kapseleiden määrän ja suosimaan erilaisia jauheita sekä suihkeita.

biolatte_puhdistamo_foodin_voimaruoka_avogel (7)

1 ) D-lux suihkutettava D-vitamiini*

Yksi suihkaus sisältää 75 mikrogrammaa D-vitamiinia. Itse otan yleensä kaksi suihkausta päivässä, jolloin saan D-vitamiinia 150 mikrogrammaa. Suihke maistuu todella raikkaalle piparmintulle ja se imeytyy limakalvoilta nopeasti elimistön hyödynnettäväksi.

2) D-lux B12-suihke*

Aprikoosinmakuinen B12-suihke tukee hermoston toimintaa ja antaa virtaa varsinkin kaamoksen keskellä. Päiväannos on 1-4 suihkausta, jotka sisältävät 300-1200 mikrogrammaa B12-vitamiinia.

biolatte_puhdistamo_foodin_voimaruoka_avogel

3) Madre C -jauhe ja Amla-jauhe*

Syön luonnollista C-vitamiinia, sillä se on kaikkien muiden vitamiinien äiti. Ilman C-vitamiinia muut vitamiinit eivät imeydy kunnolla. C-vitamiini tukee myös kollageenin muodostumista ja pitää ihon kirkkaana sekä heleänä. Madre C -jauheen tilaan iHerbistä ja se sisältää muun muuassa Camu Camua, acerolaa, ruusunmarjankiulukkaa ja Amlaa.

Amla-jauhe on todella voimakas ja hyvänmakuinen C-vitamiinin lähde. Teelusikallisen kärjellinen jauhetta sisältää noin 500 mg C-vitamiinia.

4) Biolatte-maitohappobakteeripussit

Hyvinvointini peruspilari on vahvat maitohappobakteerit. Biolatte-merkiltä löytyy bakteereita myös kapseleina, mutta jauhemuotoinen on kolme kertaa tehokkaampi vaihtoehto. Tuote sisältää viittä erilaista maitohappobakteerikantaa (L. casei, L. fermentum, L. acidophilus, S. thermophilus, E. faecium). Olen kokenut jauheen itselleni hyväksi vaihtoehdoksi, koska olen altistunut viimeisen kahdeksan vuoden aikana todella monta kertaa homeelle ja se on vaikuttanut dramaattisesti suolistoni kuntoon. Hyvien bakteerien rakennustyön on saanut aloittaa monta kertaa alusta ja laadukkaat maitohappobakteerit tukevat elimistöä tässä asiassa hurjan paljon. Suoliston hyvinvointia tukeakseni syön myös hapankaalta ja vältän turhia sokereita.

Maitohappobakteeri suositellaan otettavaksi illalla tyhjään vatsaan. Valmistaja on myös antanut tuotteelle sellaisen takuun, että riittää kun jauheen ottaa kuutena päivänä viikossa. Seitsemästäkään ei ole haittaa, mutta tuote on kuulemma niin vahva, ettei yksi välipäivä haittaa mitään. Näin ollen yksi paketti (26 pussia) kestää kuukauden verran ja se kustantaa noin 30-35 euroa. Tuotetta saa luontaistuotekaupoista ja muutamista verkkokaupoista.

biolatte_puhdistamo_foodin_voimaruoka_avogel (2)biolatte_puhdistamo_foodin_voimaruoka_avogel (3)

5) Pakuriuute*

Pakuriuute on kuulunut säännöllisimmin nautittaviin lisäravinteisiin jo vuosien ajan. Uute on helppo nauttia sellaisenaan tai vaikka smoothien seassa. Toisinaan olemme valmistaneet uutetta itse, toisinaan ostaneet valmiina.

6) OptiMSM*

OptiMSM, eli metyylisulfonyylimetaani, on luonnollinen rikkiyhdiste jota myös oma elimistömme sisältää. OptiMSM korjaa vaurioituneita kudoksia, nopeuttaa palautumista liikunnan jälkeen ja vahvistaa myös kynsiä, luustoa ja hiuksia. Kidemäinen jauhe imeytyy kaikista parhaiten, kun sen juo yhdessä C-vitamiinin kanssa, joten drinkkiini kuuluu aina molemmat. Annostelu kannattaa aloittaa noin puolesta teelusikallisesta ja nostaa pikkuhiljaa ruokalusikkaan tai pariin.

Omalla kohdallani olen huomannut Opti-MSM:n vaikutuksen nopeammin kasvavina ja vahvempina kynsinä, nopeana palautumisena kovien treenien jälkeen ja kimmoisana ihona. MSM:n ja OptiMSM:n ero on se, että OptiMSM on tislattu neljä kertaa, jolloin jäljelle on jäänyt paremmin imeytyvä, tehokkaampi ja puhtaampi lopputuote kuin pelkkä MSM itsessään olisi.Otan rikkiä noin kolme tai neljä kertaa viikossa.

7) Spirulinajauhe*

Sellaisenaan en saa laadukkaita leväjauheita vieläkään alas, joten yhdistän ne aina trooppisen vihersmoothien sekaan. Mieheni on kehittänyt reseptin noin neljä vuotta sitten ja se ei olekaan mikä tahansa resepti, koska juuri tämän smoothien avulla opin syömään leväjauheita! Väri on hurjan vihreä, mutta voin taata ettei leväjauhe maistu juomasta ollenkaan läpi. Löydät vihersmoothien reseptin täältä.

biolatte_puhdistamo_foodin_voimaruoka_avogel (5)

8) Foodin Viherjauhesekoitus*

Kokeilin tätä seosta ensimmäisen kerran viime syksynä ja hyvänmakuisen viherjauheseoksen hinta-laatusuhde on todella hyvä! Miedon makuinen jauhe sopii erinomaisesti smoothien sekaan, mutta sen voi sekoittaa halutessaan myös veteen tai mehuun. Viherjauheseos sisältää spirulinaa, chlorellaa, lehtikaalia, pinaattia, ohran- ja vehnänorasta kuin alfalfaa, nokkosta, moringaa ja gingko bilobaa.

9) Puhdas+ magnesium-jauhe*

Magnesiumin tarve korostuu erityisesti liikkujan arjessa, mutta toki se rauhoittaa hermostoa yleisesti ja takaa näin esimerkiksi rauhallisen yöunen. Otan magnesiumin aina illalla, sillä keho hyötyy tämän mineraalin hermostoa rauhoittavasta ja lihaksia rentouttavasta vaikutuksesta eniten lepotilassa. Vaikka magnesium-jauheen maku ei ole suosikkini, on se silti omalla kohdallani miellyttävämpi vaihtoehto kuin nieltävät tabletit.

10) Vogel Echina-suihke

Kuljetan tätä suihketta aina laukussani! Suihke raikastaa hengityksen, pitää vastustuskykyä yllä ja maistuu todella hyvältä. Huipputuote erityisesti silloin, kun flunssa on päällä ja kurkkua kutisee tai yskittää. Suihkeen saa suihkautettua suoraan nieluun, jossa se rauhoittaa kuivaa kurkkua. Tehoaineet imeytyvät nopeasti limakalvoilta.

Mitä lisäravinteita tai superfoodeja sinä syöt viikoittain?

Tähdellä merkityt linkit ovat Affiliate-linkkejä.

LauraL

D-vitamiini ja maitohappobakteeri joka päivä. Koskeeko tuo maitohappobakteerin illalla otto tuota sinun käyttämääsi tuotetta vai maitohappoja yleensä? Aika mielenkiintoista tuo illalla otto, vaikuttaako siis jotenkin paremmin? Onko joku tietty valmistaja tai joku mistä saisi viitettä että tuote on laadukas? Tuntuu että vitamiini ja lisäravinne valmistajia on niin paljon ettei tiedä mihin luottaisi. Itsekin suosisin mieluiten luonnollisia vaihtoehtoja. Taidankin kokeilla seuraavaksi magnesiumia jauheena.
Mielenkiintoinen postaus, näitä on aina kiva lukea, saa vinkkejä omankin hyvinvoinnin ylläpitoon.

Vastaa
Hannamari Rahkonen

Hei Laura! Opin luontaistuotekaupassa työskennellessäni useammaltakin kouluttajataholta, että maitohappobakteerit olisi suotavaa ottaa (merkistä riippumatta) yötä vasten, koska levon aikana keho ja suolisto kykenevät imeyttämään ja hyödyntämään saamansa ravinteet/bakteerit paremmin. Jotkut maitohappobakteerivalmistajat suosittelevat lisäksi sellaista, että maitohappobakteerien kanssa nautittaisiin myös hieman kuituja (eli nauttii bakteerit esim. iltapuuron yhteydessä).

Rasvahapot kuten kalaöljyt ja öljykapseleissa olevat D-vitamiinit kannattaa puolestaan ottaa imeytymisen maksimoimiseksi aina ruoan yhteydessä.

Kiitos kommentistasi, oli ilo kuulla että koit postauksen hyödylliseksi. Mukavaa loppuviikkoa! :)

Vastaa
Neito

Hei

Pakko kommentoida että olen itse käyttänyt samaa d-vitamiinisuihketta. Käytön aikana d-vitamiinitasoni ovat mittauksissa laskeneet, joten en todellakaan voi suositella kyseistä tuotetta. Ennen en käyttänyt d-vitamiinia lainkaan ja tasot olivat korkeammat kuin nykyään. Mittaus on tehty samaan vuodenaikaan, joten aurinkokaan ei selitä eroa. Olen hyvin pettynyt kyseiseen tuotteeseen ja laittaa kyllä kyseenalaistamaan kovasti vastaavien tuotteiden laadun. :(

Vastaa
Hannamari Rahkonen

Heippa Neito!

Itse en ole käynyt mittauksissa, vaan kuunnellut enemmänkin tuntemuksiani. Yleisesti ottaen D-vitamiini imeytyy parhaiten yhdessä öljyn kanssa (vaikkei rasvaliukoinen vitamiini olekaan), siksi öljykapseleiden nauttimisella voi varmastikin saada paremman tuloksen kuin suihkemuotoisella D-vitamiinilla. Saanko kysyä minkälaista annosta nautit ko. suihketta per päivä, kauanko käytit suihketta ennen mittausta ja mikä oli arvojesi mittausväli (viestistäsi päätellen vuosi)? Aihe on todella mielenkiintoinen, kiitos todella paljon että toit oman kokemuksesi esiin!

Vastaa
Neito

Hei, eksyin tänne pitkästä aikaa ja nyt vasta pääsen vastaamaan tähän. Eli käytin 75 mikrogrammaa suihkeena lähes vuoden päivät ja se ei minun kohdallani toiminut ollenkaan. Nyt olen kohta pari kuukautta käyttänyt d-vitamiinitippoja (apteekista joku super d, yhdessä tipassa on 10 mikrogrammaa ja otan niitä 4-5 lähes joka päivä) ja pitkästä aikaa kynnet kasvavat ja vahvistuvat ja olo on jotenkin voimistunut ja vastustuskyky parantunut, muita muutoksia en ole tehnyt joten uskon d-vitamiinin vaikuttavan tässä tippa-muodossa. Täytynee käydä mittaamassa vaikkapa syksyllä tilanne.

Vastaa
Hannamari Rahkonen

Kiitos tiedosta! Hyvä, että seuraat D-vitamiiniarvoja. Tässäkin asiassa olemme yksilöitä ja pitää löytää juuri ne itselle toimivimmat tuotteet :) Kaunista loppukevättä.

Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Liittyvät artikkelit

Inspiroivat naiset: Miia Rantonen, aurinkoinen oman tiensä kulkija
Luonnonkosmetiikan ensiapupakkaukset – 100 syytä rakastaa seerumeita
Vuosikooste 2016
Uneton Rovaniemellä + 4 vinkkiä parempaan yöuneen