Onnistuneiden juhlien ABC
Tänään Yellow moodissa alkaa koko viikon kestävä onnistuneiden kesäjuhlien viikko, jonka aikana jaan kanssanne vinon pinon juhlavinkkejä sekä kuusi herkullista jälkiruoka- ja juomareseptiä. Haaveilen itse tällä hetkellä pihajuhlista ja hyvin myöhäisistä tupaantuliaisista, toivon mukaan kesä suo meille aurinkoisia iltoja, joina voimme kutsua vieraita ja juhlistaa elämää vehreän pihan suojissa. Kokeneena juhlien järjestäjänä koostin alle omat vinkkini onnistuneisiis pippaloihin, ole hyvä!
SUUNNITTELU
Suunnittelu kannattaa aloittaa juhlien teemasta, paikasta, henkilömäärästä ja kutsujen tekemisestä. Suosittelen käyttämään vihkoa, jonne listaat seuraavat asiat: ketä kutsutaan, mikä on vieraiden maksimimäärä ja minkä henkiset juhlat ovat kyseessä. Käykö kutsuksi tekstiviesti vai vaatiiko juhlat paperista kutsua? On selvää, että hääjuhlat ja kotoisat tupaantuliaiset vaativat erilaista ennakointia ja valmistelua.
Kutsuun on tärkeää merkitä päivämäärä, kellonaika, osoite ja puhelinnumero. Itse olen tavannut myös kysyä erikoisruokavalioista ja pyytää ilmoitusta siitä, pääseekö kutsuttava paikalle tai ei. Kun saapuvien vieraiden määrä on jokseenkin tiedossa, on ruoan määrä ja sen valmistukseen käytettävä aika helpompi mitoittaa oikein.
Juhlien teemaa kannattaa pohtia ajatuksella. Onko kyseessä kenties 70-luvun bileet (joihin vierailta toivotaan pukeutumista), baby showerit, rennot tupaantuliaiset tai kenties fiinimmät päivälliset?
Jos tiedät jo suunnitteluvaiheessa tarvitsevasi apua ystäviltä esimerkiksi leipomisen, siivoamisen tai juhlissa auttamisen muodossa, tee se jo tässä vaiheessa.
RUOKA & JUOMA
Juhliessa tulee tietysti nälkä enkä voi korostaa tarpeeksi sitä, että ruokaa tulee varata riittävästi. Ennen juhlia on hyvä pohtia omaa budjettia ja sitä minkälaista tarjottavaa haluaa tarjota. Kaikkea ei ole pakko tehdä perinteiden mukaan vain siksi, että niin on aina tehty – voi myös oikaista, kyseenalaistaa, kokeilla uutta ja pyytää ystäviltä apua.
Päädyimme omissa häissämme hieman erilaisiin ratkaisuihin ja niinpä ilmoitimme vieraille jo hääkutsussa, ettei meillä ole perinteistä ruokailua, vaan vihkimisen jälkeen on kakkukahvit, hieman ohjelmaa ja illan edetessä koko illan tarjolla oleva runsas salaattibuffet (joka sisälsi myös muuta suolaista syötävää). Näin vieraat osasivat varautua erilaiseen ruokapolitiikkaan jo ennen häitä eikä kenellekään tullut nälkä odotellessa. Kyse on sinun/teidän juhlistanne, joten voitte tehdä niistä myös ruoan suhteen juuri sellaiset kuin haluatte.
Ruoan määrää ja tarjottavien sortteja kannattaa pohtia vieraiden määrän ja juhlien keston kannalta. Kuinka kauan juhlat kestävät? Onko juhlissa tarvetta iltapalalle? Onko kyseessä virallisemmat ja hienommat juhlat vai olisiko mahdollisuus ottaa myös tarjoilujen suhteen hieman rennommin?
Tarjottavien suunnittelu. Itse aloitan tarjottavien suunnittelun aina lempireseptieni listaamisella. Teen listan suolaisille ja makeille tarjottaville sekä juomille. Laitan ylös kaiken mahdollisen ja sen jälkeen alan karsia ja miettiä mitkä ruoat sopisivat tilanteen luonteeseen parhaiten. Suosin aina laatua määrän sijasta – riittää, että tarjolla on yhtä tai kahta todella hyvää kakkua viiden vähän sinne päin tehdyn kermahökötyksen sijaan.
Kun lopullinen tarjottavalista on valmis, laske kuinka paljon ruokia pitää valmistaa. Mitä enemmän erilaisia sortteja on tarjolla, sitä vähemmän niitä tarvitsee määrällisesti valmistaa. Sama toimii myös toisinpäin. Tee puhelimeen ostoslista sisältäen ostettavat raaka-aineet ja niiden määrät – mikään ei ole pahempaa kuin mennä kauppaan väsyneenä ostoslistan kanssa ja miettiä, että paljonkohan tätäkin piti ostaa, ostaa liian vähän ja lähteä kauppaan uudestaan..
Astiat. Astioiden riittävä määrä on tärkeää ottaa huomioon jo menua suunnitellessa – tässäkin hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty! Jos valmistat ruoat itse, muista että tarvitset ruoille paitsi säilytysastiat (ja tilaa jääkaappiin), myös uuninkestäviä lämmitysastioita, isoja kulhoja tarjoiluun, erikokoisia lautasia, aterimia, shampanjalaseja, juomalaseja ja ottimia.
Olen ostanut Ikean lasisia eväs/säilytysastioita kolmessa koossa, sillä ne kestävät uunilämmityksen ja vievät jääkaappiin pinottuna hyvin vähän tilaa. Jos sinulla ei ole riittävästi astioita, pyydä niitä ystäviltäsi lainaan tai vuokraa vaikka koko kahviastiasto Martoilta.
Rennommissa ja tiskikoneettomissa juhlissa kertakäyttöastioille on paikkansa, mutta suosittelen silloinkin aloittamaan kivan näköisten kertakäyttöastioiden metsästyksen ajoissa. Itse suosin tällaisissa tilanteissa Bio Ware -merkkiä, joka valmistaa tarpeeksi napakoita ja yksinkertaisia keittokulhoja, ruoka- ja kakku/leipälautasia. Kahvimukien on kiva olla jotain muuta kuin sitä halvinta perusvalkoista pahvia, nykyään löytyy runsaasti hyvännäköisiä ja -tuntuisia kertakäyttöastioita.
Pyydä apua. Avun pyytäminen on täysin sallittua. Tuntuu, että tätä aihetta arastellaan nykyaikana aika paljonkin, mutta itse olen ajatellut, että jos henkilöllä ei ole aikaa/resursseja auttaa, hän kyllä aikuisena ihmisenä sanoo minulle siitä. Ystävältä voi kysyä apua siivouksessa tai kenties pyytää valmistamaan jonkin bravuurireseptinsä. Joskus juhlan luonne on sellainen, että voidaan toimia ystävien kesken nyyttikestiperiaatteella, tämä helpottaa kaikkien juhlajärjestäjien taakkaa. Muistathan, että olet myös itse vastavuoroisesti muille avuksi silloin, kun huomaat heidän tarvitsevan apua.
Oikaise. Kaikkea ei tarvitse tehdä itse, vaan aikaa voi säästää ostamalla osan valmiina. Olen kokenut juhlien järjestämisessä helpottaviksi valmiit salaattisekoitukset, Le pain des fleurs -merkin gluteenittomat ja maidottomat näkkileivät, jotka sopivat niin suolaisiin kuin makeisiin tarjottaviin (makuina tattari, kaakao, riisi-viikuna, kastanja), laadukkaat hillot, kivennäisvedet, natriumglutaatittomat sipsit jne.
Juhlapöytään saa helposti väriä ja makua vadeilla, jotka ovat täynnä sesongin tuoreita marjoja, juustoja, sopiviksi suupaloiksi pilkottuja hedelmiä ja esimerkiksi suklaadippiä tai pähkinävoita. Voit myös tehdä helppoja suupaloja mansikoista, joiden päälle on pursotettu suklaa-kookosvaahtoa. Salaattibuffet on järjestäjälle helppo ja vieraille mielekäs vaihtoehto. Laita pariin isoon kulhoon erilaisia salaattilaatuja ja pienempiin siemeniä, pähkinöitä, juustoja, granaattiomenansiemeniä, yrttisilppua, sipulirenkaita, kalaa/lihaa ja muista myös oliiviöljy, mustapippuri sekä balsamico tai itsetehty salaatinkastike.
Muista myös nämä: mahdollinen juhlapaikan vuokraus, jääpalat, iso malja kuohuvapulloille, kuvaaja, mahdolliset paikkakyltit, kakkutelineet sekä take away -astiat ja Minigrip-pussit ruokien poiskuljettamiseen.
KATTAUS & SOMISTUS
Jos olet suunnitellut juhlillesi jonkinlaisen värikoodin tai teeman, se otetaan ennen kaikkea huomioon tässä kohdassa.
Pöytäliinat. Jos käytössä ei ole valmista pöytäliinakangasta, voit myös käyttää hyväkuntoisia isoja kankaita tai lakanoita. Itse suosin pöytäliinoina helposti pestäviä luonnonmateriaaleja kuten pellavaa tai puuvillaa. Ne näyttävät mukavan rouheilta ja kestävät jopa 60 asteen pesun.
Tuolit ja pöydät. Se, tarvitaanko kaikille kunnollinen istumapaikka pöydän ääressä, riippuu paljon juhlien luonteesta. Mikäli tarjoat lämmintä ruokaa, suosittelen järjestämään kaikille kutsutuille mahdollisuuden syödä ruokansa pöydän ääressä. Rennommissa kekkereissä lattiatyynyt ja sohva tai viltti nurmikolla riittävät vallan mainiosti.
Kukat. Juhlakattauksen kukka-asetelmista saa helposti hieman erilaisia yhdistämällä kauniiden pionien, ruusujen tai hortensioiden kanssa kuusenoksia, katajaa tai joitain muita ennalta-arvaamattomia oksia tai kasveja. Kesäisin on helppo tehdä mielettömän kauniita villikukkakimppuja, tulevina kuukausina ne eivät kalpene lainkaan kukkakauppojen tarjonnalle.
Kattauksen sekaan voi laittaa käpyjä, kokonaisia mausteina kuten kanelia tai anista, ruusun terälehtiä (terälehdistä saa juhlavia sivelemällä ne kananmunan valkuaisella ja upottamalla sokerikulhossa), havunneulasia tai pujotella vaikka paperinarua. Kokeile yhden kimpun sijaan asetella kukat kivaksi rykelmäksi moneen pieneen lasipulloon. Kirpputoreilta löytyy usein edullisesti vanhoja pieniä lasipulloja, jotka sopivat tähän tarkoitukseen mainiosti.
Tarjoilualustat- ja pöydät. Kaiken ei tarvitse olla uutta posliinia, vaan voit somistaa pöytää myös harmaantuneilla puulaudoilla, puunrungosta valmistetuilla kakkualustoilla tai remontista ylijääneillä kivilaatoilla. Ulkojuhliin voi rakentaa edullisia juhlapöytiä esimerkiksi huokoisista betoniharkoista ja OSB-levystä.
Muista myös: pompomit, servetit, pillit, teemaan väritykseen sopivat ilmapallorykelmät, vieraskirja ja laadukas musta kynä.
MUSIIKKI
Juhlien soittolistaa kannattaa alkaa pohtia jo hyvissä ajoin. Päiväsaikaan olevissa juhlissa ja ruokailujen lomassa on mukava kuunnella rauhallisempaa musiikkia ja koostaa illalle hieman menevämpiä listoja. Itse olen tavannut koostaa Spotifyyn Pre Party -listan ja Party Night -listan, joita täydennän aina kun bongaan sopivia biisejä. Voit myös kutsua ystäviäsi täydentämään listaa kanssasi.
SIIVOUS
Itse en ole fanaattinen siivouksen suhteen ennen juhlia, suursiivous ei ole must. Perussiisteys riittää aivan hyvin, ison joukkion jäljiltä koti on kuitenkin täynnä kakunmurua ja hiekanjyviä. Meillä ei ole itsellämme lapsia, mutta juhlissamme usein on, joten suosittelen piilottamaan kaikki itselle tärkeät tai helposti särkyvät esineet kaappien uumeniin.
Jos valmistat ruoat itse, suosittelen tyhjentämään jääkaapin kaikesta turhasta ja siivoamaan sen hyvissä ajoin etukäteen, jotta siellä olisi tilaa säilyttää ruokia ennen juhlapäivän koittoa.
Muista varata juhlapaikalle tiskirättejä, hanskoja, pesuainetta, pari ämpäriä, tarpeeksi isoja roskakoreja ja roskapusseja. Ennen juhlia kannattaa ostaa pullollinen nestemäistä sappisaippuaa sen varalta, jos sinulla tai vieraallasi humpsahtaa kahvit tai punaviinit rinnuksille tai pöytäliinalle. Nestemäisellä sappisaippualla vaikeat tahrat saa pestyä takuuvarmasti pois!
Nämä vinkkini soveltuvat parhaiten erilaisiin kotona järjestettäviin juhliin kuten valmistujaisiin, kihlajaisiin ja rentoihin pihajuhliin, mutta pienellä säädöllä ne ovat hyvä muistilista myös häihin, hautajaisiin tai muihin isompia valmisteluja vaativiin juhlatilaisuuksiin.
Muista, että pienien yksityiskohtien sijaan usein tunnelma on ratkaiseva tekijä ja juhlat voivat olla 100 % onnistuneet myös ilman jättimäistä stressaamista. Rentoja juhlia!